VGV'n

13 juli 2013

Om te voorkomen dat je als lezer van dit blog gekweld wordt door vragen die nodig zijn om enigszins de draad van het verhaal te kunnen volgen begin ik met de rubriek Veel Gestelde Vragen. Dit om te voorkomen wat je vaak hebt als je de gebruiksaanwijzing van een veel te ingewikkeld apparaat bestudeert. Je bent totaal ontkoppeld van de logica van de schrijver maar je moet het wel zien te begrijpen anders kan het domme ding meteen op marktplaats. Vandaar.

Vraag 1: Waarom naar Rome?
Deze vraag laat zich niet met een zin beantwoorden. Ten eerste ligt Rome lekker ver weg. En dat is fijn als je een eind wilt gaan fietsen. Het alternatief is om naar een bestemming dichterbij heen en weer te gaan rijden of kleine dan wel grotere rondjes rond het huis te maken.  Maar daar zit weinig uitdaging in.
Verder ben ik nooit in Rome geweest. Daar heb ik op zich prima mee kunnen leven. Maar als bestemming van een tocht is een mooie stad met een lekker klimaat wel een fijn doel.
Dan heb ik altijd al eens over de Alpen willen trekken. En dat is bijna onvermijdelijk als je naar Rome wilt.
And last but not least; Rome hoort in het klassieke rijtje pelgrims bestemmingen Santiago,  Rome, Jerusalem. Dus dan is meteen onthuld waar mijn volgende vakantie naar toe gaat.

Vraag 2. Is het niet ver?
Hier kan ik iedereen snel uit de illusie helpen. Het is verschrikkelijk ver. Vooral met de fiets. Ik heb daarom gekozen om het in stukjes te doen. Met iedere dag een zeventig kilometer moet de 2100 kilometer in ruim vier weken af te leggen zijn.

Vraag 3: Hoe bepaal je de route?
Er zijn twee meneren die allebei een verschillende route hebben beschreven. Ik begin met de route van de ene meneer die hoofdzakelijk de Rijn volgt tpt het Bodenmeer. Dan stap ik over op de andere route en ga langs de grens Oostenrijk Zwitserland pal naar het zuiden. Dan kom je bij het Comomeer. Vervolgens de Povlakte over, door de Appenijnen langs Florence en Sienna naar Rome. Als je het snel zicht lijkt het een leuk ritje voor een warme zondagmiddag.

Voorlopig verwacht ik dat de belangrijkste vragen beantwoord zijn. Laat de reis beginnen.